نتیجه و ویدیو خلاصه بازی پاری سن ژرمن و لی‌هاوره| پسران انریکه نمی‌بازند نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و استون‌ویلا| پوچتینو همچنان در برزخ پرسپولیس به مشهد منتقل می شود؟ نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود
سرخط خبرها

بوچیا از مشهد تا هانگژو

  • کد خبر: ۱۶۲۲۰۴
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
بوچیا از مشهد تا هانگژو
گزارشی از اردوی ملی‌پوشان بوچیا در مشهد که برای بازی‌های آسیایی آماده می‌شوند.

صدای فریادش سالن را برمی‌دارد و توپ رنگی را به‌سمت هدف می‌اندازد. توپ قرمز قل می‌خورد و به‌سمت توپ‌های هدف حرکت می‌کند. وقتی توپ قرمز از حرکت می‌ایستد، داور برای محاسبه امتیازش وارد گود می‌شود. بوچیاکاران با اراده خود همه فضای سالن را احاطه کرده‌اند و اردوی تیم‌ملی به بهترین شکل ممکن زیر نظر کادرفنی درحال برگزاری است.

اینجا سالن ورزشی تبسم مشهد است؛ محل برگزاری اردوی آمادگی تیم‌ملی بوچیای ایران که با حضور زنان و مردان این رشته و برای کسب آمادگی هرچه بیشتر پیش از بازی‌های آسیایی هانگژو برپا شده است. اردویی که در آن هشت ورزشکار حضور دارند و در میانشان یک دختر و یک پسر مشهدی هم تمام تلاششان را به کار بسته‌اند تا بتوانند در فهرست نهایی تیم‌ملی برای اعزام به پاراالمپیک آسیایی باشند.

بوچیا؛ ورزشی از خواستن تا توانستن

رشته ورزشی بوچیا نوعی ورزش ویژه معلولان جسمی است. به‌عبارتی دیگر، ورزش بوچیا در اصل برای افراد فلج مغزی طراحی شده بود، اما اکنون ورزشکارانی با معلولیت‌های چندگانه و شدید حرکتی مانند آتروفی عضلانی نخاعی نیز از آن استفاده می‌کنند. ورزشی که در کلاس‌های مختلف سلامتی برگزار می‌شود و برخی ورزشکارانش در کلاس BC۱، برخی دیگر در کلاس BC۲ و دسته‌هایی دیگر در کلاس‌های BC۳ و BC۴ کار می‌کنند. اردوی مشهد هم با حضور ورزشکاران بوچیاکار دسته‌های مختلف سلامتی برگزار می‌شود. در این رشته ورزشی ورزشکاری به پیروزی می‌‎رسد که بتواند با وجود معلولیت جسمی که دارد، توپ‌های رنگی را نزدیک‌تر به توپ هدف بیندازد.

۲ مشهدی در مسیر هانگژو

رقابت‌های پاراآسیایی هانگژو چین مهر امسال برگزار می‌شود و بوچیاکاران تیم‌ملی خودشان را برای این مسابقات آماده می‌کنند. اردویی که با حضور هشت ورزشکار، شامل چهار آقا و چهار خانم برگزار می‌شود و یک ورزشکار هم از خراسان‌جنوبی به‌عنوان ورزشکار مهمان در آن حاضر است.

در‌این‌بین، مرتضی رباط‌جزی و فرزانه دلارایی دو ورزشکار مشهدی هستند که در این اردو حاضرند و قهرمانی‌شان در کشور مؤید این مطلب است که هر دو شانس زیادی برای سفر به هانگژو دارند. البته در رقابت‌های پاراآسیایی هانگژو چین دو ورزشکار آقا و دو ورزشکار خانم از ایران به مسابقات اعزام خواهند شد و این دو مشهدی باید خودشان را در سطح فنی خوبی نگه دارند تا در فهرست نهایی تیم‌ملی باشند.

مربیان مشهدی در کادرفنی ملی

تیم‌ملی بوچیا با سه مربی در مشهد اردو زده است که دو تن از این نفرات مشهدی هستند. وحید نیک‌فرجام و مریم شریعتی مربیان مشهدی هستند که در کنار بوچیاکاران به مرور کار‌های فنی می‌پردازند و به‌احتمال فراوان یکی از آن‌ها عازم هانگژو خواهد بود.

وحید نیک‌فرجام، مرد کهنه‌کار و باتجربه ورزش جانبازان و معلولان استان، درباره این اردو می‌گوید: «سطح کیفی این اردو خوب است، چراکه بهترین‌های ایران اینجا دور هم جمع شده‌اند. چهار نفر برتر کلاس یک تا چهار آقایان و بانوان در این اردو حاضرند و همین مسئله سبب شده است اردوی باکیفیتی را شاهد باشیم.» وی درباره نفرات اعزامی به هانگژو اظهار می‌کند: «شاید در اردو‌های بعدی تغییری داشته باشیم و باید ببینیم مجوز اعزام چه تعداد ورزشکار به هانگژو را خواهیم داشت. آن‌موقع ممکن است یک مسابقه انتخابی درون‌اردویی برگزار کنیم تا تکلیف اعزام‌شوندگان به این مسابقات مشخص شود.»

وی درباره شانس دو مشهدی حاضر در اردو برای حضور در فهرست نهایی خاطرنشان می‌کند: «همه این هشت نفر جزو بازیکنان خوب کشور هستند، اما مرتضی رباط‌جزی و فرزانه دلارایی قهرمان ایران هستند. البته سابقه مرتضی رباط‌جزی بیشتر است و در مسابقات جوانان بحرین هم مدال آورده است؛ اما اینکه این بچه‌ها در فهرست نهایی باشند یا نه، به این بستگی دارد که بخواهیم در چه کلاس‌هایی ورزشکار به مسابقات اعزام کنیم. ولی هر دو نفر شانس زیادی برای اعزام دارند، چون جزو بهترین‌های ایران هستند.»

چشم امید ایران به درخشش خراسانی‌ها

مرتضی رباط‌جزی از ستاره‌های تیم‌ملی بوچیاست. او که مشهدی است، در رقابت‌های قهرمانی آسیای جوانان توانست مدال بگیرد و حالا به شانس ایران برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی بزرگ‌سالان بدل شده است. رباط‌جزی درحالی امید ایران برای مدال است که تیم‌ملی بوچیای ایران در دو دوره گذشته این رقابت‌ها مدالی نداشته است و کار سختی در پیش دارد.

هراتی، دبیر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان خراسان‌رضوی، درباره این مسئله اظهار می‌‎کند: «امیدوارم امسال حضور مشهدی‌ها در تیم‌ملی با مدال همراه باشد و این افتخار برای کشورمان به ارمغان بیاید.» وحید نیک‌فرجام دراین‌باره تصریح می‌کند: «بهترین‌های بوچیای جهان در آسیا هستند و این رقابت‌ها اگرچه نامش قهرمانی آسیاست، در سطح جهانی برگزار می‌شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->